F9F vs. MiG-15
 
Címkép: Egy F9F Panther felszállásra készül a USS Philippine Sea (CV-47) repülőgép-hordozóról | Forrás: National Interest
F9F vs. MiG-15
AZ ELSŐ JET-JET LÉGIHARC GYŐZELEM
VF-111 Sundowners, William T. Amen főhadnagy, 1950. november 9.
 
   A koreai háború, amely 1950. június 25-től 1953. július 27-ig három évig dúlt, a sugárhajtóműves vadászrepülőgépek első széles körű alkalmazását. A koreai háború alatt a vadászgépeket nemcsak az Egyesült Államok és szövetségeseik, hanem Észak-Korea és Kína is bevetette, és ezek közül néhányat orosz pilóták vezettek.
   A légiharc új, gyorsabb és halálosabb szintre emelkedett. A sugárhajtóművek jelentős teljesítménynövekedést biztosítottak a dugattyús motorokhoz képest. Ilyen a nagyobb végsebesség és utazósebesség, nagyobb magasság és gyorsabb emelkedési sebesség.

 
    Amen főhadnagy (Lt CDR) pedig beírta magát a repülés történelmébe azzal, hogy F9F Panther sugárhajtású gépével ő aratta az első valódi győzelmet egy másik sugárhajtású gép ellen, amikor lelőtte Mihail Gracsev MiG-15-ösét.
   Az első sugárhajtású légiharcra 1950. november 8-án került sor, amikor a Yalu folyó torkolatához közeli Sinuiju hidak elleni támadás során az Egyesült Államok Légierejének 16. vadászrepülőrajához tartozó egyik F-80C találkozott egy MiG-15-össel. Az ezt követő harcban a Shooting Star pilótája, Russel Brown alhadnagy megszerezte a valaha volt első győzelmet egy jet-jet ütközetben, ám évtizedekkel később kiderült, hogy orosz ellenfele épségben visszatért a bázisra (Barrett Tilman és Henk van der Lugt: VF-11/111 Sundowners című könyve).
   Az első igazi jet-jet győzelem azonban nem volt túl messze. William T. Amen főhadnagy, a VF-111 Sundowners parancsnoka másnap, 1950. november 9-én megszerezte azt. Aznap egy újabb támadást hajtottak végre Sinuiju egymás melletti két hídja ellen. A gépek a USS Philippine Sea (CV-47) repülőgép-hordozóról indultak.
   A Sinuiju hidak védelméért felelős koreai 139. GvIAP (Guards Fighter Air Regiment) MiG-15-ösei az amerikai támadórepülőgépek elfogására indultak. Mihail Gracsev százados vezette az 1. századot a harcba. A MiG-ek megközelítették az amerikai gépeket, és megtámadták a Corsair és Skyraider vadászbombázók kötelékét. A felhők alatt és felett egy igazi légiharc bontakozott ki.
   A harc forgatagában a VF-112 pilótája Amen, egy CAP-t (Combat Air Patrol) vezetett Grumman F9F-2B Panther gépével. Hátranézett, hogy mi van mögötte, és észrevette, hogy egy azonosítatlan repülőgép igyekszik felzárkózni a farkára. Gracsev MiG-15-öse volt ott. Amen raját azonnal a koreai gép felé fordította. Gracsev észlelte a felé forduló Panthereket és azonnal 4600 méterre emelkedett, hogy majd onnan támadjon F9F-ekre. Ám az emelkedéssel Gracsev lehetővé tette Amennek és kisérőjének, George Holloman hadnagynak, hogy ne csak csökkentsék a távolságot, hanem tüzet is nyissanak a MiG-re. Mindkét amerikai pilóta sorozata eltalálta a gépet. Ekkor Gracsev függőleges zuhanásba ment át, miközben jobbra-balra belépett, amit Amen nem tudott egykönnyen lekövetni. Gépe már végsebessége hatrán volt, erősen rázkódott, és arra kényszerítette Ament, hogy alaposan megküzdjön a kormányzással. Amen ennek ellenére egy pillanatra befogta a MiG-et és tüzelt. Néhány 20 mm-es lövedéke eltalálta az orosz pilóta gépét.
   Körülbelül 1000 méter magasságban Gracsev és Amen is elkezdett felhúzni. Amen mindössze 60 méteren tudta egyenesbe hozni gépét. A nagy G-s manőver során Amen szem elől vesztette a MiG-t, de Holloman látta, amint egy domboldalnak ütközik, és hatalmas tűzgolyóban felrobban. Mihail Gracsev életét vesztette.

 
VF-111 egyik F9F Panther gépe
 
   A Panther orrában négy húsz milliméteres M3-as Hispano ágyú volt. Az ágyúk másodpercenként tizenhat kilónyi lövedéket lőttek ki. Amen és Holloman a nagy tűzerő ellenére sem tudta egyből leverni a MiG-et, ez a szovjet pilóta manőverezésének volt köszönhető.
   A harcot követően az oroszok azt hitték, hogy legalább öt-hat amerikai repülőgépet lelőttek, de a 139. GvIAP szervezetlen támadása miatt egy amerikai repülőgép sem veszett el az akció során.
   A Pantherek 1950. november 18-án további két MiG-15-öst lőttek le – de a következő hasonló légi ütközetre már csak két évvel később került sor.

 
Források:
  The Aviation Geek Club
  National Interest
 
© Légibázis Since 1998